Literatuur Educatie
De ontwikkeling van de kinderen wordt ondersteunt door Literatuur. Dit doordat het hun creativiteit, fantasie en verbeeldingskracht prikkelt. Hierdoor kunnen zij zich beter inleven in de ander en deelnemen aan de maatschappij. Dit helpt mee aan een beter zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ook blijkt uit onderzoek dat ervaringen met literatuur bijdragen aan het functioneren van de geest én het lichaam.
Ook niet onbelangrijk: het is gewoon leuk! Literatuur maakt het ‘gewone’ speciaal, kinderen leren de wereld zien met een de bril van verwondering op. Ook kunnen zij door hun gedachten en gevoelens op te schrijven zichzelf leren uitdrukken.
Activiteiten
Groep 1, 2 en 3
- Digi-prentenboek maken
Kerndoelen:
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Beschrijving:
Twee lessen van 60 minuten. Voorlezen van prentenboeken, zelf verhalen maken en hier illustraties bij maken. Uiteindelijk vormt het geheel een digitaal prentenboek!
Groep 1 en 2
- Mous is liever samen
Kerndoelen:
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Beschrijving:
Een les va 60 minuten. Voorlezen van de vertelplaten en een verwerkingsopdracht over het werk van Jeroen Bosch.
Groep 3
- Kik is op Mik
Kerndoelen:
5 De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
8 De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Beschrijving:
Twee lessen van 45 minuten. In de eerste les wordt het boek ‘Kik is op Mik’ geïntroduceerd en voorgelezen, waarna het gelezen wordt door de kinderen zelf. In de tweede les wordt het boek nogmaals aangehaald en gaan de kinderen zelf een brief schrijven en/of tekenen.
Groep 4, 5 en 6
- Alle stemmen gelden
Kerndoelen:
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
36 De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Beschrijving:
Drie lessen van 60 minuten. In de eerste les wordt het werk en de manier van werken van een illustrator uitgelegd waarna het boek ‘Alle stemmen gelden’ wordt geïntroduceerd. In de tweede les wordt het boek nogmaals voorgelezen en beginnen kinderen met het zelf illustreren van het verhaal. In de derde les worden de illustraties afgerond en wordt het door hen gemaakte boek voorgelezen.
Groep 4, 5 en 6
- Wat een Gemier
Kerndoelen
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
36 De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Beschrijving
- Lessenreeks die kan oplopen tot 8 lessen. In die tijd leren ze het boek kennen en is er ruimte om te filosoferen over het thema van het boek: burgerschap, multiculturaliteit.
Groep 6, 7 en 8
- Hoorspelen
Kerndoelen:
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Beschrijving:
In drie lessen van 60 minuten worden er 4 verhalen in de klas gemaakt. Deze verhalen worden uitgewerkt en ingesproken door de kinderen zelf tot hoorspelen.
Groep 7 en 8
- Trioletten en beeldgedichten
Kerndoelen:
5 De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
8 De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
54 De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Beschrijving:
In drie lessen van 60 minuten wordt een digitale gedichtenbundel gemaakt door de klas.
Zijn er bepaalde thema’s bij jou op school waar je dieper op in zou willen gaan in combinatie met literatuur?
Vragen staat vrij! Er kan verassend veel. Graag denk ik met je mee om een mooi passend aanbod te maken: op maat!
Interesse?
Geïnspireerd geraakt om te verwonderen?
Neem contact met me op en ik maak een aanbieding die past bij jou wensen.